Geüpload op: 18-12-25
Laatst bewerkt op: 18-12-25
Welkom, beste lezer. In het vorige blogbericht heb ik de Self Determination Theory van Ryan en Deci besproken. Aangezien deze theorie een van de meest fundamentele theorieën binnen het onderwijs is, heb ik besloten deze editie van Inspiraties op Onderwijs te wijden aan een minder bekende inspiratiebron. Dit is de theorie over de essentie van spelen van Roger Caillois (2001), zoals beschreven in zijn boek Man, Play and Games waarvan het origineel is uitgegeven in 1958.
In de digitale eeuw is het voor onderwijzers belangrijk om het leeraanbod aan te passen aan de behoeften van kinderen en volwassenen, die het steeds moeilijker vinden om hun aandacht vast te houden. Leren is van nature iets wat mensen leuk vinden, mits het op de juiste manier wordt aangeboden. Een interactief spel is vaak veel effectiever in kennisoverdracht dan een traditionele, passieve lezing. Dit roept de vraag op wanneer iets daadwerkelijk als een spel kan worden beschouwd.
Roger Caillois presenteerd in zijn boek een actualisering van de theorie van Johan Huizinga over welke soorten spellen er bestaan voor mensen. Deze spellen plaatst Roger Caillois onder de categorieen:
Geüpload op: 13-12-25
Laatst bewerkt op: 13-12-25
Welkom, beste lezer, bij het tweede blogbericht van mijn portfoliowebsite. In dit bericht wil ik graag uiteenzetten op welke bronnen en auteurs ik mij baseer wanneer ik keuzes maak binnen de onderwijsdidactiek. Voor de fundamenten van het onderwijs is het belangrijk om terug te grijpen op het werk van Ryan & Deci. De Self-Determination Theory (SDT) (Ros et al., 2014) vormt de basis voor effectief onderwijs. De SDT stelt dat drie elementen essentieel zijn voor de motivatie van een leerling of student bij het leren. Deze drie elementen zijn:
Geüpload op: 11-12-25
Laatst bewerkt op: 11-12-25
Welkom bij het blogonderdeel van mijn website. Het leek mij verstandig om in mijn eerste upload te spreken over de doelstelling van het blog.
In dit blog zal ik mijn visie en gedachten delen over verschillende elementen van mijn professionele en persoonlijke leven, om zodoende een catalogus te ontwerpen van mijn professionele visie.
De verwachte onderwerpen die hier besproken zullen worden, zijn als volgt: