Portfolio Joey Buisman

Inspiraties op onderwijs, Man, Play and Games nr.02

Geüpload op: 18-12-25
Laatst bewerkt op: 18-12-25

Visie

Onderwijs

Welkom, beste lezer. In het vorige blogbericht heb ik de Self Determination Theory van Ryan en Deci besproken. Aangezien deze theorie een van de meest fundamentele theorieën binnen het onderwijs is, heb ik besloten deze editie van Inspiraties op Onderwijs te wijden aan een minder bekende inspiratiebron. Dit is de theorie over de essentie van spelen van Roger Caillois (2001), zoals beschreven in zijn boek Man, Play and Games waarvan het origineel is uitgegeven in 1958.

In de digitale eeuw is het voor onderwijzers belangrijk om het leeraanbod aan te passen aan de behoeften van kinderen en volwassenen, die het steeds moeilijker vinden om hun aandacht vast te houden. Leren is van nature iets wat mensen leuk vinden, mits het op de juiste manier wordt aangeboden. Een interactief spel is vaak veel effectiever in kennisoverdracht dan een traditionele, passieve lezing. Dit roept de vraag op wanneer iets daadwerkelijk als een spel kan worden beschouwd.

Roger Caillois presenteerd in zijn boek een actualisering van de theorie van Johan Huizinga over welke soorten spellen er bestaan voor mensen. Deze spellen plaatst Roger Caillois onder de categorieen:


Hoewel Roger Caillois geen onderwijskundige was, is zijn onderzoek relevant voor het moderne onderwijs. Onderwijzers moeten steeds meer creatieve middelen inzetten om de aandacht van leerlingen bij de lesstof te houden. De theorie van Caillois kan hierbij als inspiratie dienen. Enkele voorbeelden van hoe deze spelvormen in het onderwijs toegepast kunnen worden zijn hieronder weergegeven.
Groet,

Joey.

Inspiraties op onderwijs, Self-Determination Theory nr.01

Geüpload op: 13-12-25
Laatst bewerkt op: 13-12-25

Visie

Onderwijs

Welkom, beste lezer, bij het tweede blogbericht van mijn portfoliowebsite. In dit bericht wil ik graag uiteenzetten op welke bronnen en auteurs ik mij baseer wanneer ik keuzes maak binnen de onderwijsdidactiek. Voor de fundamenten van het onderwijs is het belangrijk om terug te grijpen op het werk van Ryan & Deci. De Self-Determination Theory (SDT) (Ros et al., 2014) vormt de basis voor effectief onderwijs. De SDT stelt dat drie elementen essentieel zijn voor de motivatie van een leerling of student bij het leren. Deze drie elementen zijn:

In mijn studie en werkervaring heb ik gemerkt dat één element ontbreekt in de Self-Determination Theory: het element uitdaging. Uitdaging kan worden opgevat als een uiterste binnen het domein van competentie, namelijk een situatie waarin het competentiegevoel zo hoog is dat de leerling zich begint te vervelen. Vanuit dit perspectief wordt duidelijk waarom differentiatie zo belangrijk is in het onderwijs. Het doel is niet om uitsluitend de behoefte aan competentie te vervullen, maar om deze behoefte te balanceren tussen de staten van onbekwaamheidsgevoel en verveling.

Groet,

Joey.

Eerste blogbericht

Geüpload op: 11-12-25
Laatst bewerkt op: 11-12-25

Update

Welkom bij het blogonderdeel van mijn website. Het leek mij verstandig om in mijn eerste upload te spreken over de doelstelling van het blog.
In dit blog zal ik mijn visie en gedachten delen over verschillende elementen van mijn professionele en persoonlijke leven, om zodoende een catalogus te ontwerpen van mijn professionele visie. De verwachte onderwerpen die hier besproken zullen worden, zijn als volgt:


Ik hoop dat u als lezer veel plezier en inzicht zult ervaren.

Groet,

Joey.